{2024-1-PL01-KA220-ADU-000250395}

CZAS TRWANIA: 2024-12-31 – 2026-11-29

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.

Szczegóły projektu

Szczegóły projektu

Od połowy XX wieku działalność człowieka odpowiada za zmiany klimatu na Ziemi, które — jeśli pozostaną niekontrolowane i nieodpowiedzialne — mogą doprowadzić do wzrostu średniej rocznej temperatury na świecie o 5°C lub więcej do końca tego stulecia.

W czasach, gdy degradacja środowiska, zmiany klimatyczne i wyczerpywanie zasobów stanowią poważne problemy, permakultura oferuje całościowe i regeneratywne rozwiązanie.

Nasz projekt „HOPE” ma na celu zbadanie zasad, praktyk i potencjału permakultury, by inspirować jednostki i społeczności dorosłych do przyjęcia jej zasad i tworzenia odpornych ekosystemów. Sam termin permakultura pochodzi od słów „permanent agriculture” (trwałe rolnictwo) oraz „permanent culture” (trwała kultura) i oznacza znacznie więcej niż tylko zestaw technik ogrodniczych.
Rząd Polski należy do nielicznych rządów Unii Europejskiej, które nie ogłosiły jeszcze długoterminowej strategii w celu realizacji zobowiązań wynikających z paryskiego porozumienia klimatycznego ONZ z 2015 roku. Odzwierciedla się to również w praktykowaniu permakultury, która w Polsce ogranicza się głównie do niewielkich inicjatyw rodzinnych na wsiach, zwykle na małych działkach — co wyraźnie pokazuje potrzebę zwiększania świadomości w zakresie wdrażania permakultury.

Od lat 80. tempo ocieplania się klimatu w regionie śródziemnomorskim, w tym w Hiszpanii, przewyższa średnią światową. Przewiduje się, że region ten osiągnie poziom ocieplenia o 2°C w ciągu najbliższych 20 lat. Z tego powodu znaczna część gruntów została porzucona (40% w 2019 roku), co doprowadziło do spadku zainteresowania działalnością rolniczą wśród młodych pokoleń i społeczności dorosłych.

W Islandii dane z lat 1981–2010 pokazują, że temperatury przybrzeżne wzrosły o 8–10°C. Jeśli chodzi o zastosowania permakultury, jej początki sięgają roku 1948, kiedy to wprowadzono ją jako zajęcia dla dzieci (ogrody szkolne) w wieku 8–12 lat, by wzbudzić ich zainteresowanie przyrodą. Obecnie, mimo że młodsze pokolenia i ich rodziny wykazują zainteresowanie permakulturą, dorośli z mniejszymi możliwościami często nie są świadomi jej istnienia ani korzyści, jakie może przynieść.

Permakultura łączy różnorodne dziedziny wiedzy, aby projektować zrównoważone systemy zaspokajające potrzeby człowieka przy jednoczesnej ochronie środowiska, co również łagodzi skutki zmian klimatycznych. Ponadto projekt ten zaprezentuje rzeczywiste przykłady udanych przedsięwzięć permakulturowych, praktyczne wskazówki, zasoby i innowacyjne narzędzia wspierające jednostki i społeczności dorosłych we wdrażaniu zasad permakultury w codziennym życiu. Od projektowania produktywnych lasów jadalnych i regeneratywnych ogrodów po wdrażanie rozwiązań z zakresu energii odnawialnej i wzmacnianie zaangażowania społecznego — będziemy badać możliwe kroki w kierunku tworzenia bardziej zrównoważonych i odpornych stylów życia.

„HOPE” daje społecznościom dorosłych możliwość zrozumienia znaczenia wzajemnej troski, ochrony środowiska oraz wyposażenia się w niezbędne narzędzia do budowania odpornych wspólnot — co staje się coraz bardziej konieczne w obecnych realiach świata, w którym żyjemy.

Cele

Główne i szczegółowe cele, które przyświecają naszemu projektowi, są następujące:

Cel 1: Zapewnienie społecznościom dorosłych kompleksowej edukacji i szkoleń w zakresie zasad i technik permakultury, umożliwiających ich praktyczne zastosowanie w celu budowania bardziej odpornego ekosystemu.

1.1 Umożliwienie międzypokoleniowych działań edukacyjnych w zakresie permakultury oraz wspieranie transferu wiedzy i doświadczeń między pokoleniami przy jednoczesnym wzmacnianiu odporności wspólnot.

1.2 Przekazywanie najlepszych praktyk i narzędzi opartych na zasadach permakultury w celu lepszego angażowania dorosłych z mniejszymi możliwościami w poprawę ich sytuacji życiowej, z poszanowaniem i rozwijaniem empatii wobec środowiska naturalnego.

Cel 2: Stworzenie dobrze ustrukturyzowanej metodologii opartej na zasadach permakultury i udostępnienie jej społecznościom dorosłych w całej Europie.

2.1 Zaprojektowanie i opracowanie interaktywnej książki, która zapewni przyswojenie zasad permakultury przez społeczności dorosłych.

Cel 3: Wzmacnianie zaangażowania społecznego o charakterze horyzontalnym i międzypokoleniowym poprzez promowanie zrównoważonego stylu życia zgodnego z zasadami permakultury.

3.1 Zwiększenie oddziaływania nowej metodologii w krajach uczestniczących oraz poza ich granicami.

Działania

Projekt jest zorganizowany wokół serii kluczowych działań podzielonych na cztery główne fazy, z których każda została zaprojektowana tak, aby realizować konkretne cele związane z edukacją dorosłych, zrównoważonym rozwojem i wzmacnianiem społeczności poprzez zastosowanie zasad permakultury.

Pierwsza faza – Zarządzanie projektem
Celem tej fazy jest zapewnienie płynnej realizacji wszystkich działań. Obejmuje ona koordynację pomiędzy partnerami, spotkania wewnętrzne, raportowanie i kontrolę jakości. Faza ta gwarantuje, że projekt pozostaje zgodny z założonymi celami, budżetem i harmonogramem.

Druga faza – Realizacja fazy edukacyjnej
Obejmuje ona dwa wizyty uczestniczące — jedną w Polsce i jedną w Islandii. Dzięki nim uczestnicy mają możliwość bezpośredniego poznania lokalnych praktyk permakulturowych oraz zaangażowania się w proces wzajemnego uczenia się. Faza ta obejmuje również lokalne warsztaty wewnętrzne z udziałem dorosłych uczestników, w tym osób z mniejszymi możliwościami, służące testowaniu i dostosowywaniu treści edukacyjnych.

Trzecia faza – Opracowanie interaktywnej książki
Ta faza koncentruje się na stworzeniu cyfrowego i innowacyjnego narzędzia edukacyjnego, które przedstawi usystematyzowaną metodologię nauczania i stosowania zasad permakultury. Książka zostanie opracowana w sposób partycypacyjny i zatwierdzona w trakcie etapu konsultacji. Po jej ukończeniu zostanie zorganizowane szkolenie w Hiszpanii, mające na celu wprowadzenie i przekazanie metodologii książki edukatorom i multiplikatorom.

Czwarta faza – Kampania upowszechniająca
Obejmuje organizację wydarzeń multiplikacyjnych w każdym kraju partnerskim, stworzenie dedykowanej strony internetowej, materiałów graficznych i audiowizualnych, prowadzenie mediów społecznościowych oraz różnorodne działania komunikacyjne. Ich celem jest zwiększenie widoczności projektu, podniesienie świadomości społecznej i upowszechnienie rezultatów wśród szerszych społeczności dorosłych w całej Europie.

Każda z faz nie tylko wspiera cele edukacyjne i metodologiczne, ale również dąży do wywarcia długofalowego wpływu poprzez wyposażenie dorosłych w praktyczną, zrównoważoną wiedzę, a także poprzez wzmacnianie odporności społeczności i świadomości ekologicznej.

Rezultaty

Nasz projekt ma na celu dostarczenie nowych, kreatywnych narzędzi edukacyjnych dotyczących zasad permakultury i będzie realizował następujące założenia:

  • Wzmocni kompetencje i edukację trenerów dorosłych.
  • Pomoże trenerom dorosłych poszerzyć zrozumienie koncepcji ekologicznych oraz wspierać całościowy proces uczenia się.
  • Pogłębi więź z naturą, którą będzie można włączyć do sesji szkoleniowych w celu promowania świadomości ekologicznej i empatii wobec środowiska.
  • Zwiększy wiedzę trenerów dorosłych na temat zasad permakultury oraz ich praktycznych zastosowań.
  • Wzmocni umiejętności trenerów dorosłych w zakresie przekazywania wiedzy społecznościom dorosłych.
  • Rozwinie kompetencje trenerów w angażowaniu dorosłych z mniejszymi możliwościami poprzez wykorzystanie koncepcji permakultury, pomagając im poprawić jakość życia w zgodzie ze środowiskiem, w którym żyją.
  • Będzie promować zrównoważone praktyki i zachęcać społeczności dorosłych do przyjmowania proekologicznych zachowań.
  • Udostępni innowacyjne narzędzia i metodologię wdrażania zasad permakultury w praktyce.
  • Wspiera rozwój międzypokoleniowego zrozumienia odporności wspólnot i środowiska.
Wpływ

Projekt HOPE ma na celu wywarcie znaczącego i trwałego wpływu zarówno na poziomie indywidualnym, jak i wspólnotowym, szczególnie w obszarze edukacji dorosłych i świadomości ekologicznej.

Główne efekty projektu obejmują:

  • Wzmocnienie kompetencji trenerów i edukatorów dorosłych, którzy zdobędą innowacyjne narzędzia i metodologie pozwalające skutecznie nauczać zasad permakultury. Dzięki tym umiejętnościom będą mogli tworzyć praktyczne i zrównoważone plany działań oraz strategie edukacyjne.
  • Wzmocnienie dorosłych uczestników, zwłaszcza osób z mniejszymi możliwościami, poprzez zwiększenie ich wiedzy na temat praktyk ekologicznych oraz zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w inicjatywach społecznych i środowiskowych. Projekt promuje inkluzję, partycypację i rozwój osobisty, w szczególności poprzez uczenie się międzypokoleniowe.
  • Wspieranie wymiany międzypokoleniowej, co wzmacnia więzi społeczne i promuje wzajemne zrozumienie, gdy osoby w różnym wieku współpracują nad praktykami zrównoważonego rozwoju i wspólnymi celami społecznymi.
  • W szerszej perspektywie projekt HOPE przyczynia się do zwiększenia odporności środowiskowej i społecznej. Poprzez skupienie się na permakulturze, zachęca do lokalnych działań, które są jednocześnie ekologicznie odpowiedzialne i społecznie inkluzywne, pomagając wspólnotom przystosować się do wyzwań środowiskowych i społecznych oraz im przeciwdziałać.
  • Dzięki działaniom upowszechniającym, w tym interaktywnej książce i wydarzeniom multiplikacyjnym, projekt ma na celu dotarcie do szerszego grona odbiorców w Europie, inspirowanie podobnych inicjatyw oraz rozszerzanie dyskusji na temat zrównoważonego stylu życia i edukacji dorosłych poza grono bezpośrednich partnerów projektu.

Projekt HOPE w efekcie przyczyni się do budowania bardziej świadomych, odpornych i zaangażowanych społeczności, które działają w harmonii z naturą i wspierają ideę trwałego rozwoju.

Działania

Kick-off Hiszpania

POSTER ze spotkania Kick-off meeting w Hiszpanii

Wizyta studyjna Polska
Szkolenie w Hiszpanii
Wizyta Studyjna Islandia

Plakat wizyty studyjnej w Islandii

Rezultaty

Newsletter nr 3

NEWSLETTER NR 3 – w krótce się pojawi

INTERAKTYWNA KSIĄŻKA

Ciasteczka śledzące!!! Więcej informacji w Polityce prywatności.AkceptujęNie zgadzam się